Algemene Voorwaarden Kringloop Op Struun (dd. 16 september 2023)
E-mail: info@kringloopopstruun.nl
Website: www.kringloopopstruun.nl
Kringloop Op Struun is een kringloopwinkel die afhankelijk is van het inzamelen van een variatie aan producten die een tweede kans krijgen. Dit betekent dat sommige producten wellicht kleine beschadigingen hebben, maar alles wordt ten allen tijde zorgvuldig uitgezocht en geselecteerd door het personeel alvorens het verkocht wordt via de website of in de fysieke winkel.
Artikel 1. Definities
1. Kringloop Op Struun: Kringloop Op Struun, fysiek gevestigd te Surhuisterveen, KVK-nummer: 80457827.
2. Klant: iedere natuurlijke of rechtspersoon met wie Kringloop Op Struun een overeenkomst aangaat dan wel iedere natuurlijke of rechtspersoon die overgaat tot aankoop van een Artikel bij Kringloop Op Struun.
3. Artikel; alle door Kringloop Op Struun ter verkoop aangeboden goederen.
4. Partijen: Kringloop op Struun en/of klant
5. Gunner: de particulier die gebruikte goederen komt brengen.
6. Algemene voorwaarden; deze Algemene Voorwaarden van Kringloop Op Struun.
Artikel 2. Toepasselijkheid en bekendmaking
1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere aankoop, offerte, aanbieding, bestelling en overeenkomst. Elke wijziging daarvan of aanvulling daarop, strekkende tot onder meer de verkoop en levering van diensten of producten door of namens Kringloop Op Struun, tenzij tussen Kringloop Op Struun en de Klant anders is overeengekomen.
2. Kringloop op Struun en Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is overeengekomen.
3. Indien zich omstandigheden voordoen die ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst niet voorzienbaar waren en nakoming van de Overeenkomst wezenlijk beïnvloeden, zullen partijen in gezamenlijk overleg en naar redelijkheid en billijkheid een oplossing vinden.
4. Indien een bepaling van de verkoopwaarden nietig is, vernietigd wordt of onredelijk bezwarend is of zal blijken, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. Kringloop Op Struun en Klant zullen dan in overleg treden teneinde een nieuwe bepaling ter vervanging van de oorspronkelijke bepaling overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk met het doel en strekking der vernietigde bepaling rekening wordt gehouden.
5. Kringloop Op Struun en Klant sluiten de toepasselijkheid van de Algemene Voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
6. Kringloop Op Struun is te allen tijde gerechtigd de Algemene Voorwaarden van Kringloop Op Struun te wijzigen.
7. Kringloop Op Struun heeft het recht bepaalde werkzaamheden, die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst te laten verrichten door derden. Dit wordt schriftelijk vastgelegd.
8. De Algemene Voorwaarden worden beschikbaar gesteld op www.kringloopopstruun.nl. In geval van een online aankoop, aanbieding, offerte of overeenkomst wordt een kopie van de Algemene Voorwaarden meegestuurd.
Artikel 3. Prijzen
1. Kringloop Op Struun verkoopt Artikel zowel in webshop als fysieke winkel.
2. Kringloop Op Struun hanteert prijzen in euro’s inclusief BTW en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij anders is overeengekomen.
3. Kringloop Op Struun mag de prijzen van haar diensten en producten op haar website en in andere uitingen te allen tijden wijzigen. Wanneer een Artikel niet is voorzien van een prijs of de prijs staat niet vermeld op het Artikel of in de winkel zelf, dan wordt de prijs vastgesteld door een aanwezig personeelslid van Kringloop Op Struun.
4. Kringloop Op Struun werkt voor het merendeel met vaste prijzen. Onderhandeling in de fysieke winkel is mogelijk, mits naar redelijkheid.
5. Wanneer er een vermoeden bestaat van een foutief geprijsd Artikel, dan zal het aanwezig personeelslid hiervan melding maken bij directie. Of er sprake is van een foutief geprijsd Artikel is uitsluitend ter beoordeling van directie. Kringloop Op Struun acht zich niet gebonden aan onjuiste prijsvermeldingen of andere onjuiste vermeldingen waarbij redelijkerwijs aangenomen kan worden dat er sprake is van een vergissing.
6. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Kringloop Op Struun niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen. Dit wordt schriftelijk gecommuniceerd met Klant.
7. De Klant heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
Artikel 4. Betalingen en betalingstermijn
1. Bij koop in de winkel geldt dat de Klant het volledige bedrag van de aankoop volledig voldoet alvorens de winkel te verlaten. Aangeboden Artikel kan zowel contant als met PIN betaald worden.
2. In geval van overeenkomst mag Kringloop Op Struun bij het aangaan een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen bedrag verlangen.
3. Kringloop Op Struun mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidsstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
4. De Klant moet de volledig betaling, incl. kosten van eventuele bezorging/verzending/
administratie, bij levering hebben voldaan, anders wordt levering opgeschort.
5. De betalingstermijn die Kringloop Op Struun hanteert zijn fatale betalingstermijnen. Dat houdt in dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij automatisch in verzuim en in gebreke is zonder dat Kringloop Op Struun aan Klant een aanmaning hoeft te sturen/in gebreke hoeft te stellen.
Artikel 5. Recht van reclame
1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Kringloop Op Struun het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
2. Kringloop Op Struun maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Kringloop Op Struun, tenzij anders is overeengekomen.
4. De Klant betaald de kosten voor het terughalen/terugbrengen van de producten zoals benoemd in lid 7.
Artikel 6. Herroepingsrecht (enkel in geval van online aankoop)
1. Een Klant mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
- Het product is gebruikt / schades bevat
- Het een product is dat speciaal voor de Klant op maat is gemaakt of aangepast
- Het een product is dat niet kan worden teruggestuurd op basis van hygiënische redenen, zoals badkleding/ondergoed
- De verzegeling van het product niet intact is
- Het product een los tijdschrift of losse krant is
- De Klant heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
2. De bedenktijd van 14 dagen, benoemd in lid 6.1, begint:
- Op de dag nadat de Klant het laatste Artikel of onderdeel heeft ontvangen van een bestelling.
- Zodra de Klant bevestigd heeft dat hij/zij digitale inhoud via internet gaat afnemen.
3. De Klant kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@kringloopopstruun.nl eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is gesteld op de website van Kringloop Op Struun, www.kringloopopstruun.nl.
4. De Klant moet het Artikel binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn/haar herroepingsrecht terugsturen naar Kringloop Op Struun, bij gebreke waarvan zijn/haar herroepingsrecht komt te vervallen.
Artikel 7. Vergoeding verzending, bezorging en retournering
1. Kosten voor verzenden en bezorgen zijn te allen tijden voor de Klant, tenzij anders overeengekomen.
2. Wanneer de Klant op tijd, zoals vastgelegd in deze Algemene Voorwaarden, zijn/haar aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar Kringloop Op Struun heeft geretourneerd, zal Kringloop Op Struun de eventuele, door de consument betaalde, verzendkosten binnen 14 dagen aan de consument terugbetalen.
3. De kosten voor bezorgen komen enkel voor rekening van Kringloop Op Struun als de volledige bestelling wordt geretourneerd, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 8. Ruilen en reserveren van producten
1. Tenzij expliciet vermeld op het Artikel is ruilen van een Artikel of teruggave van geld niet mogelijk. Kringloop Op Struun verkoopt gebruikte Artikelen. Deze worden nauwkeurig en zorgvuldig nagekeken en geselecteerd, maar kunnen kleine schades bevatten naar redelijkheid. Van Klant wordt verwacht dat deze de aankoop voor aanschaf zelf ook nogmaals goed controleert.
2. Een Artikel in Kringloop Op Struun kan tot het einde van de dag gereserveerd worden, mits Artikel direct betaald is. Dit kan enkel alleen in de fysieke winkel. Indien aan het einde van de dag het product niet is opgehaald door Klant (tezamen met verkregen bon bij reservering) wordt Artikel door personeel van Kringloop Op Struun teruggebracht naar de winkel. Teruggave van geld is dan niet mogelijk, tenzij anders overeengekomen.
Reserveringen, anders dan in winkel gedaan, is niet mogelijk.
Artikel 9. Retentierecht
1. Kringloop Op Struun kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de klant alle nog openstaande facturen van Kringloop Op Struun heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor Klant nog geld moet betalen aan Kringloop Op Struun.
3. Kringloop Op Struun is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn/haar retentierecht.
Artikel 10. Eigendomsvoorbehoud
1. Kringloop Op Struun blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Kringloop Op Struun met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
2. Tot die tijd, benoemd in lid 10.1, kan Kringloop Op Struun gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
4. Wanneer Kringloop Op Struun gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Kringloop Op Struun van de Klant een schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 11. Levering, levertijden en feitelijke levering
1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt. Voor de webshop geldt dat de voorraad genoteerd staat bij het betreffende Product.
2. Levering vindt plaats op basis van afhalen bij Kringloop Op Struun, tenzij anders wordt bepaald / Levering van online bestelde producten vindt plaats door het, door de Klant, opgegeven adres.
3. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaald, mag Kringloop Op Struun zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant het volledige bedrag heeft voldaan.
4. Bij te late betaling is er sprake van een schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Kringloop Op Struun kan tegenwerpen.
5. Klant dient zelf te bepalen of Artikel qua afmetingen past en is zelf verantwoordelijk voor de hoogte van bezorgkosten bij zware producten.
6. Eventuele te monteren Artikelen, dient Klant zelf te monteren.
7. De levertijden van Kringloop Op Struun zijn indicatief. Indien later wordt geleverd kan de Klant hier geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
8. De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft gekregen van Kringloop Op Struun.
9. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Kringloop Op Struun later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Kringloop Op Struun niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of als de Klant en Kringloop Op Struun iets anders zijn overeengekomen.
10. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn/haar bestelde producten op tijd kan plaats vinden.
Artikel 12. Verpakking en verzending
1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervoor door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat het product in ontvangst genomen wordt. Doet de Klant dit niet, dan kan Kringloop op Struun hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.
2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of verpakkingen voorafgaand van het vervoer melden aan Kringloop Op Struun. Doet de Klant dit niet, dan kan hij/zij Kringloop Op Struun hiervoor niet aansprakelijk stellen bij eventuele schade.
Artikel 13. Bewaring
1. Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 14. Garantie, inspectie en schadeclaim
1. Artikelen in de winkel en/of op de webshop van Kringloop Op Struun worden verkocht in de staat waarin ze op dat moment verkeren. Van de Klant mag verwacht worden dat deze de aankoop voor aanschaf goed controleert. De eigen beoordeling van het Artikel door de Klant voorafgaand aan de aankoop is van doorslaggevend belang. Kringloop Op Struun verkoopt gebruikte Artikelen, ingebracht door Gunner. De historie van een gebruikt Artikel is Kringloop Op Struun onbekend. Het is Kringloop Op Struun niet bekend hoelang of hoe intensief de aangeboden Artikelen door de vorige eigenaar(s) zijn gebruikt. Kringloop Op Struun kan derhalve geen enkele toezegging doen over de nog te verwachten levensduur van het Artikel en kan, gezien het feit het gebruikte Artikelen betreft, geen garantie afgeven voor het Artikel.
2. Klant kan in geval van gebreken en/of schade aan Artikel bij aankoop in fysieke winkel, Artikel uiterlijk diezelfde dag terugkomen waarbij naar redelijkheid wordt gezocht naar een oplossing. In geval van online aankoop van Artikel heeft Klant uiterlijk 3 dagen om gebreken en/of schade aan Artikel schriftelijk te melden bij Kringloop Op Struun.
Artikel 15. Vrijwaring
De Klant vrijwaart Kringloop Op Struun tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Kringloop Op Struun geleverde producten en/of diensten.
Artikel 16. Klachten en ingebrekestelling
1. Een klacht dient schriftelijk, naar e-mail info@kringloopopstruun.nl, binnen 5 dagen aangedragen te worden met een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming zodat Kringloop Op Struun hierop gepast kan reageren.
Artikel 17. Aansprakelijkheid Klant
Wanneer Kringloop Op Struun een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 18. Aansprakelijkheid Kringloop Op Struun
1. Kringloop Op Struun is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer de schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2. Kringloop Op Struun is niet aansprakelijk voor directe en/of indirecte schade of gevolg-schade ten gevolge van gebreken in de door haar geleverde Artikelen/diensten.
3. Kringloop Op Struun is niet aansprakelijk voor vermissing en/of beschadiging van persoonlijke eigendommen van de Klant tijdens diens aanwezigheid in de winkel.
4. Indien een medewerker van Kringloop Op Struun, op verzoek van Klant, helpt bij het vervoeren van Artikel in of op het vervoersmiddel van de Klant, is dit op risico van Klant.
5. Wanneer Kringloop Op Struun aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
6. Wanneer Kringloop Op Struun aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt er geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
7. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slecht indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
8. Door de Klant veroorzaakte schade aan eigendommen van Kringloop Op Struun worden verhaald op de Klant. In geval van minderjarigen zijn de wettelijke vertegenwoordigers aansprakelijk.
Artikel 19. Ontbinding
1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Kringloop Op Struun toerekenbaar tekortschiet in de nakomingen van zijn/haar verplichtingen, tenzij de tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
2. Is de nakoming van de verplichting door Kringloop Op Struun nog mogelijk, dan kan ontheffing plaatsvinden nadat Kringloop Op Struun in verzuim is.
3. Kringloop Op Struun mag de overeenkomst van de Klant ongedaan maken wanneer de Klant zijn/haar verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt dan wel wanneer Kringloop Op Struun kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
4. Klant mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst schriftelijk opzeggen.
Artikel 20. Overmacht
1. In aanvulling op artikel 6.75 BW, geldt dat een tekortkoming van Kringloop Op Struun door de Klant niet aan Kringloop Op Struun kan worden toegekend wanneer er sprake is van overmacht.
2. Wanneer zich een overmachtssituatie voordoet waardoor Kringloop Op Struun 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, worden deze verplichtingen opgeschort totdat Kringloop Op Struun kan nakomen.
3. Vanaf het moment dat een overmachtssituatie tenminste 5 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Kringloop Op Struun de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
4. Kringloop Op Struun hoeft in een overmachtssituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Kringloop op Struun hiervan voordeel heeft.
Artikel 21. Wijziging overeenkomst
Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de klant en Kringloop Op Struun de overeenkomst aanpassen. Dit geldt niet voor producten die door de Klant zijn gekocht in onze fysieke winkel.
Artikel 22. Overgang van rechten
1. Klant mag geen rechten uit een overeenkomst met Kringloop Op Struun aan anderen overdragen zonder schriftelijk toestemming van Kringloop Op Struun.
2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3.83 lid 2 BW.
Artikel 23. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op deze Algemene Voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen Kringloop Op Struun en de Klant is het Nederlands recht van toepassing.
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Kringloop Op Struun is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen Klant en Kringloop Op Struun tenzij in de wet anders wordt bepaald.